banner top
WM Hunting logo

Česká republika

Header image

Myslivecký odborník radí

Sokolnictví a lovec Nimród

Sokolnictví a lovec Nimród

Za sumerské éry žil legendární lovec Nimród, který je zmiňován již v legendách o Abrahamovi. Podle spisu Abú al-Hassana al Kisame "Kniha o počátku a konci a vyprávění o prorocích“ (islámské mýty a legendy) je Nimród nepřímým potomkem biblického Noeho, známého ze Starého zákona, který se svou rodinou přežil potopu světa. Podrobně to popisuje "Legenda o Nimrodovi“:

"Protože byl odchován na mléce tygřice, dali mu jméno Nimrúd, které nevěřící - pohané a křesťané později zkomolili na Nimród. Když Nimród dosáhl junáckého věku, začal loupit, lovit antilopy, lvy, slony a zabíjet pocestné. Stal se vůdcem loupežníků, kteří přepadávali karavany, klidné obce, loupili a unášeli ženy do zajetí. Nakonec Nimród přepadl i město Kusá Rabbit, sídlo svého vlastního otce Kanóna. Tam svedl ukrutný boj s vlastním otcem, také násilníkem a myslivcem. Porazil ho, podřezal a uťal mu hlavu. Pak se posadil na jeho královský trůn. Hned na to začal výboje se svou zločineckou bandou do okolních měst a království. Porážel sousední království jedno za druhým, dokud se nezmocnil všech okolních zemí. Postavil sedmitisícovou armádu a vypravil se i proti králi západu - Baršúsovi. Když ho porazil a zavraždil, vypravil se na východ proti králi Gajzárovi. Toho stihl stejný osud jako krále Baršúsa. Nezastavil se ani před královstvím Jemenu a vladařem Číny. V boji porazil i ostatní krále, nevyjímaje krále Indie Bahati. Až tam zastavil své výboje a opět se vítězně vrátil do města Kusá Rabba.

Znepokojoval ho hlas, který se mu ozval před časem z oblohy. Hlas, který předpověděl zkázu jeho království. Na čele lovecké družiny, kterou tvořilo osm tisíc mužů, osm set vycvičených orlů a sokolů a stejný počet gepardů vycvičených na lov antilop, se hnal jako vichr do nedozírných stepí a lesů svého království. V družině nechyběly ani rychlé dvoukolé lovecké vozy, speciálně upravené pro lov slonů. Běda Ti Nimród! Abraham ještě není narozený, ale bude to on, co rozválí tvé království na ruiny, jestliže neuvěříš v jeho boha. Jen co Abraham dovršil čtyřiceti let, začal bez zbraní a vojska svádět urputný boj s Nimródem. Chtěl, aby se Nimrod poklonil Alláhovi. Ve své pýše a sebestřednosti se Nimród rozhodl, že zabije Abrahamova ochránce Alláha. Zhotovil si koráb a vyzbrojil se šípy a lukem. Nechal chytit čtyři orly a dal je vyhladovět. Na čtyři rohy korábu připevnil kopí a na jejich hroty nabodl maso. Pod ně uvázal orly, kteří se samozřejmě snažili vzlétnout k potravě".

Čtenář se možná pozastaví nad tak rozsáhlou citací, šlo nám však o to ukázat, na jakém velkém území působil jeden z prvních sokolníků na naší zemi. Biblického Nimroda lze ztotožnit se synem boha Enlila Ninurtom, který byl bohem války a lovu. Sídlil na březích Eufratu v sumerském městě Uruk, které se v bibli nazývají Erech. O Nimrodovise konkrétně dočteme ve Starém zákoně v 10. kapitole První knihy Mojžíšovy nazvané Genesis, kterou bible začíná. Statě hovořící o stvoření světa přebral do svého učení tvůrce islamu Mohamed.

                                                                                                              

První historicky nesporné zobrazení sokolníků na pískovcovém reliéfu (cca 1300 let před n.l.) objevené při vykopávkách prastarého města Bogazkab v Malé Asii na území dnešního Turecka (fotografie a kresba se zvýrazněním detailů)

V úvodu uvedené kapitoly se říká: "A tohle jsou rody synů Noemových, Sema, Chama a Jefeta, kterým se po potopě narodili synové. V dalším textu se píše: "6. Synové Chamovi: Kúš, Micraim, Půt a Kanán. 8. A Kúš zplodil Nimroda. Ten začal být mocným hrdinou na zemi. 9. To byl hrdina lovu před Hospodinem. Proto se říká: Jako Nimrod, hrdina lovu před Hospodinem. 10. A počátkem jeho království byl Babylon, a pak Erech, Akkad a Kalné v zemi Sinear. 11. Ze země té vyšel do Assyrské a vystavěl Ninive a město Rechobót a Kalach 12. i Rezén mezi Ninivem a mezi Kalachom. To je to velké město."

Podle Bible Nimróda zplodil Kúš, podle Abú al-Hassana je jeho otcem Kanán.

Zveřejněný text je obsažen v publikacii Tomáš Krivjanský: SOKOLNICTVÍ - 1. díl: Historie sokolnictví, kterou vydalo vydavatelství EPOS (www.epos.sk) v tištěné podobě.

09.02.2015
Tomáš Krivjanský
Zpět
banner right